انواع فلومتر و سطح سنج

انواع فلومترهای صنعتی ساخت کمپانی GI Instruments کانادا در این بخش قابل ارائه است.

فلومتر توربینی سیال مایع


این نوع فلومترها برای اندازه​ گیری حجمی و یا اندازه​ گیری نرخ جریان کاربرد دارند.اساس کار این فلومترها همانند یک توربین است. هنگامی که مایع از طریق توربین‌ جریان می‌یابد، به پره‌های توربینی که حول یک محور در امتداد خط مرکزی محور توربین می‌چرخند، ضربه وارد کرده و موجب چرخش پره ها می‌گردد. سرعت دوران روتر توربین با سرعت جریان سیالی که از توربین عبور می​ کند، متناسب است. چرخش روتر حول محور خود باعث القاء جریان الکترومغناطیسی در اطراف آن می گردد که این جریان توسط سنسورهای الکتریکی نصب شده بر روی بدنه فلومتر ضبط و به سیگنال​های پالس یا 20-4 میلی آمپر تبدیل می ​شود. با در دست داشتن میزان سرعت سیال و سطح مقطع عبوری، دستگاه قادر به نمایش میزان دبی حجمی می‌باشد.

فلومتر توربینی در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، آب و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات و ویژگی‌های فنی

- دامنه قطر: DN4-DN200

- دقت: %1±, %0.5±

- دمای سیال: 20- تا 150 درجه سانتی گراد

- جنس بدنه: SS304، SS316

- جنس روتور: 2Cr13، CD4MCu

- دارای قابلیت تکرار تا %0.2±

- مقاومت فشاری بالا (تا 25MPa)

- نوع اتصال: فلنجی، ویفری، رزوه ای، بست سه تایی

فلومتر توربینی گاز


فلومتر گاز توربینی در سری GIGT مخصوص اندازه​ گیری گاز طبیعی، هوای فشرده و مایعات طراحی شده و برای حجم و جرم جریان قابل استفاده است.

فلومتر گاز توربینی در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، گاز شهری، نیروگاه برق، هواپیما و هوافضا، شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی، ایستگاه گاز LNG، اندازه ​گیری موادشیمیایی، تزریق گاز، ساخت فولاد، پاک سازی نیتروژن، خنک کننده گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات و ویژگی‌های فنی

- محدوده قطر: Dn25 تا Dn400mm

- دقت اندازه ​گیری: %1±، %1.5±

- محدوده دما سیال: 20- تا 80 درجه سانتی گراد

- جنس بدنه: SS304, SS316, Cast steel

- خروجی: pulse ، 4-20mA و RS485

- نوع اتصال: Thread / Flange

- قابلیت جبران سازی دما، فشار و فشار مطلق

- ضد انفجار و ضد آب

- تکنولوژی ذخیره​ سازی EEPROM، قابلیت جست​جو و ذخیره داده ​ها تا 6 سال

فلومتر الکترومغناطیسی


این نوع فلومترها به دلیل مکانیزمی که دارند، تنها برای سیالات دارای هدایت الکتریکی استفاده می شوند. هنگامی که ذرات دارای بار الکتریکی یک سیال، از میدان مغناطیسی مصنوعی تولید شده توسط دو سیم پیچ میدان عبور کنند، یک ولتاژ الکتریکی القا می شود. میزان ولتاژ القا شده توسط دو الکترود اندازه گیری می‌شود. مقدار این ولتاژ با سرعت و حجم جریان متناسب است.

فلومتر الکترومغناطیسی در تاسیسات آب و فاضلاب، صنایع  شیمیایی، فلزی، معدنی، کاغذسازی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات و ویژگی‌های فنی

- دامنه قطر لوله: 6mm-1000mm

- حداقل رسانایی سیال: 3µs/cm

- حداقل سرعت قابل اندازه ​گیری: 1m/s

- درجه حفاظت بدنه: NEMA TYPE4X، IP66

- دارای گواهینامه ضد انفجار از FM آمریکا (Factory Mutual Research Corporation) برای ZONE II

- دارای استانداردهای EMC : En6132

- قابلیت تنظیم خودکار نقطه صفر

- قابلیت حذف نویزهای لحظه ای

- قابلیت عیب‌یابی خودکار و هشدار​دهی

- ارتباط RS485، HART، بر پایه مدباس (Modbus) و پروفیباس (Profibus)


فلومتر جرمی کوریوس


طبق اصل کوریولیس (Coriolis) اگر یک نوسان عمود بر مسیر حرکت یک توده جرم ایجاد شود، نیروی کوریولیس بوجود می‌آید که متناسب با جرم توده است. فلومتر جرمی کوریولیس مطابق اصل نیروی کوریولیس طراحی شده و یک تیوب دارای نوسان دارد تا این نیرو را دقیقا محاسبه نماید. به این صورت که تحت تأثیر جریان متناوب، سیم پیچ‌های الکترومغناطیسی که بر روی لوله اندازه‌گیری قرار گرفته‌اند، دو تیوب موازی را که در یک فرکانس ثابت خاص، ارتعاش می‌کنند، به لرزش در می‌آورند. به عبارتی زمانیکه ماده‌ای (مایع، گاز، دوغاب) از طریق لوله‌های اندازه گیری جریان یابد، نیروی کوریولیس تولید می‌شود که موجب "خم شدن" یا "انحراف" ماده در میدان الکترومغناطیسی بالای لوله‌ها می‌شود. این انحراف به عنوان تغییر فاز بین دو سنسور الکترونیکی تعبیه شده بر روی لوله‌ها حس می‌شود. درجه تغییر فاز مستقیماً با مقدار ماده جاری درون لوله‌ها متناسب است. میزان دبی ماده را از روی مقدار جابجایی فاز تیوب‌های اندازه گیری می‌توان محاسبه کرد. دما نیز در این فرآیند اندازه گیری شده و برای جبران سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع فلومترها در صنایع نفت، پتروشیمی، کاغذسازی، خودرو، شیلات، انتقال گاز اتیلن و مواد نفتی، پایش زیست محیطی، کنترل احتراق بویلرها، انرژی های فسیلی و نوین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات و ویژگی‌های فنی

- توان مصرفی: ≤20W

- درجه حفاظت بدنه: IP65، IP67، IP68 (Remote Style Option only)

- گواهی ضد انفجار: Ex d ib IIC T6 Gb

- دما کاری: 240- تا 350- درجه سانتی گراد (400- تا 662- درجه فارنهایت)

- مقدار خطا: 0.0005g/cm3(0.5 kg/m3)±

- مقدار تکرارپذیری: 0.0002g/cm3 (0.2 kg/m3)±

- محدوده قابل اندازه گیری: 1g/cm3-3.0g/cm3 (100kg/m3-3,000kg/m3)

- دارای مدار مجتمع کاربری ویژه (ASIC) اختصاصی با کنترل لوپ-بسته دیجیتال (DLC) (بهبود عملکرد فلومتر در اندازه‌گیری دبی گاز یا مایع )

- تکنولوژی تعادل ارتعاش دینامیکی (DVB) (افزایش پایداری سیستم با جبران سازی دو گانه دما و فشار فرآیند)

 همچنین دارای تنظیمات ویژه از قبیل افت فشار کمتر، ایزولاسیون نویز، مسیر جریان آرام و صاف، محدوده عملکرد گسترده 100 به 1، فناوری محدود کننده ارتعاشات غیرخطی، لوله‌های متقارن و لوله هایی با ساختار درونی محدب برای کاربری های خاص می‌باشد.

فلومتر التراسونیک


فلومترهای التراسونیک یکی از منحصربه فردترین فلومترها بر پایه زمان انتقال (Transit Time) در دنیا هستند که در مقایسه با فلومترهای سنتی رایج دیگر، دارای برخی ویژگی​ های متمایز مانند دقت، قابلیت اطمینان و ظرفیت بالا با هزینه پایین هستند.

اندازه‌گیری‌های التراسونیک با اتصال دو مبدل به بیرون از لوله انجام می‌شود و چون روش غیرتماسی است، یک      راه حل موثر برای اندازه گیری جریان مواد با خوردگی زیاد، رادیواکتیویته و گرفتگی محسوب می‌شود.

در فلومترهای التراسونیک سری GIHU و GIWU اختلاف زمان بین دو پالس التراسونیکی که یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین منتشر می‌گردد، اندازه گیری می‌شود. این امواج صوتی توسط یک جفت مبدل تولید می‌شوند. تفاوت بین دو زمان اندازه گیری شده تابعی از جهت و سرعت جریان است که مقدار سرعت متوسط سیال درون لوله را با دقت مناسبی ارائه می‌دهد.

این نوع فلومترها برای نظارت بر فاضلاب تخلیه شده از کارخانه‌ها، اندازه‌گیری مصرف آب در فرآیند تولید، جریان شیر، جریان دوغاب تولیدی در صنعت سنگ معدن، آلومینات سدیم و اندازه‌گیری سایر جریان‌ها در فرآیندها، اندازه‌گیری جریان آب خنک کننده دستگاه ژنراتور، جریان آب سیرکولاسیون خنک کننده، جریان تزریق مایع به چاه نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین از ویژگی‌های این نوع فلومتر به قابلیت استفاده برای محاسبه کل جریان روزانه، ماهانه، سالانه، قابلیت انتقال مقدار جریان کل بصورت پالسی و فرکانسی از طریق رله و گردآورنده باز، عملکرد موازی برای اندازه گیری جریان مثبت، منفی و خالص با ضریب مقیاس (span) با صفحه نمایش 7 رقمی، اجزای سخت افزاری کم، انتقال پالس ولتاژ پایین، توان مصرفی کم، بدون ایجاد افت فشار، نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری آسان با منوکاربری ساده می‌توان اشاره کرد که کاربری فلومتر را لذت بخش می‌کند.

مشخصات و ویژگی‌های فنی:

- محدوده جریان: 0.03ft./s ~ ±40ft./s (±0.01m/s~ ±12m/s)±

- محدوده قطر اندازه گیری: 48~1 اینچ (25mm~1200mm)

- خروجی پالسOCT :محدوده 0~5000Hz

- خروجی آنالوگ: 4 تا 20 میلی آمپر، ma

برای دانلود کاتالوگ فلومتر التراسونیک اینجا کلیک کنید